Valstybės kontrolės strategija 2025
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos
valstybės kontrolieriaus
2021 m. gruodžio 6 d. įsakymu Nr. VE-244
(2022 m. sausio 18 d. įsakymo Nr. VE-11 redakcija)
„Valstybės kontrolė, prižiūri, ar teisėtai valdomas ir naudojamas valstybės turtas ir kaip vykdomas valstybės biudžetas“
LR Konstitucijos 134 str.
Valstybės kontrolės strategija 2025
Tai pagrindinis Valstybės kontrolės – aukščiausiosios audito institucijos – veiklos vystymo planavimo dokumentas, apibrėžiantis institucijos misiją, vertybes, strateginį tikslą ir kryptis jo įgyvendinimui bei rodiklius.
Misija
Skatiname viešojo sektoriaus pažangą ir visuomenei būtinus pokyčius.
Vertybės
- Etiškas elgesys – esame sąžiningi, objektyvūs ir nešališki, bendradarbiavimą su suinteresuotomis šalimis grindžiame pagarba ir abipusiu pasitikėjimu.
- Bendradarbiavimas – veikdami kartu, dalydamiesi sukauptomis žiniomis ir patirtimi, padedame vieni kitiems siekti bendro tikslo.
- Novatoriškumas – esame smalsūs ir drąsūs ieškodami, atrasdami, išbandydami ir pritaikydami.
- Profesionalumas – pasitelkę gerąją praktiką, nuolat tobulėdami, teikiame nuomonę, išvadas ir rekomendacijas tik surinktų įrodymų pagrindu.
Strateginis tikslas
Mūsų veiklos rezultatai naudojami priimant šaliai svarbius sprendimus.
Strateginės kryptys
I. Rezultatai, kuriantys teigiamą pokytį valstybei ir visuomenei.
- Aktualūs, objektyvia informacija pagrįsti auditai ir vertinimai, kurie laiku skatina tvarius pokyčius.
- Kokybiški, atskleidžia problemų priežastis, gerąją praktiką ir pasiekia svarbiausias suinteresuotąsias šalis. Rezultatais dalijamės suprantamai ir patraukliai, kad pasiektume kuo didesnę visuomenės dalį.
- Laiku reaguojame į vykstančius pokyčius, teikiame įžvalgas atlikdami auditus ir vertinimus.
II. Veikla, rodanti pažangų organizacijos valdymo pavyzdį.
- Efektyvi, taikoma gero valdymo praktika, pažangūs veiklos valdymo modeliai ir metodai mums padeda efektyviai naudoti turimus organizacinius išteklius.
- Skaitmenizuota, mūsų kasdienis darbas lengvesnis taikant šiuolaikines veiklos valdymo priemones, grįstas skaitmenizavimu, automatizavimu ir robotika.
- Darni ir įtraukianti darbo aplinka, kurioje kartu dirbama patogiai ir išmaniai. Mūsų darbo aplinka ir darbo organizavimo būdai draugiški aplinkai.
III. Komanda profesionali, bendradarbiaujanti atvirai ir etiškai.
- Kompetentinga profesinė bendruomenė, žinios kurių mums reikia šiandien ir reikės ateityje suburiamos investuojant į komandos profesines kompetencijas.
- Dalijasi sukaupta patirtimi, žiniomis ir įgūdžiais.
- Kuria atvirumu, pasitikėjimu, pagarba ir lygiomis galimybėmis grįstą darbo kultūrą.
Uždaviniai
Valstybės kontrolės uždaviniai nustatyti Valstybės kontrolės įstatymo 7 straipsnyje. Įgyvendindami mums pavestus uždavinius atliekame valstybinį auditą, biudžeto politikos kontrolę ir kitą veiklą.
I. Ką mes darome?
- Valstybinius auditus – vertiname viešojo sektoriaus subjektų veiklos atskaitingumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.
- Europos Sąjungos investicijų auditus – vertiname 2014–2020 m. ES fondų investicijų veiksmų programai įgyvendinti sukurtą valdymo ir kontrolės sistemą ir Europos Komisijos deklaruojamų lėšų tinkamumą.
- Biudžeto politikos stebėseną – vertiname ekonominės ir pinigų sąjungos narėms taikomų fiskalinės drausmės taisyklių laikymąsi Lietuvoje ir teisės aktuose nustatytų užduočių vykdymą.
- Vertinimus – apibendriname tam tikroje viešojo sektoriaus srityje atliktų valstybinių auditų informaciją ir atskleidžiame esamą viešojo sektoriaus srities būklę.
II. Prioritetinės veiklų kryptys
Pasirinkome prioritetines veiklų kryptis tose srityse, kur dabar labiausiai, mūsų vertinimu, reikalingi tvarūs pokyčiai, o mūsų auditų ir vertinimų rezultatai būtų aktualūs ir naudojami priimant šaliai svarbius sprendimus.
1. Tvarūs valdžios sektoriaus finansai:
1.1. Fiskalinė politika ir valstybės skolos valdymas;
1.2. Strateginis valdymas ir valstybės investicijų grąža;
1.3. Ekonomikos skatinimo priemonės.
2. Veiksmingas viešasis valdymas
2.1. Įrodymais grįstas valdymas;
2.2. Efektyvūs valdymo ir priežiūros procesai, kokybiškos paslaugos;
2.3. Inovacijos ir technologinė pažanga;
2.4. Patikima kritinė infrastruktūra.
3. Saugi ir pažangi visuomenė
3.1. Saugi aplinka ir sveika visuomenė;
3.2. Socialinis stabilumas, socialinė atskirtis ir skurdas;
3.3. Žmogaus teisės, lygybė, e. įtrauktis (paslaugos);
3.4. Išsilavinimas, įgūdžiai ir užimtumas.
Rodikliai
Strateginio tikslo įgyvendinimas vertinamas šiais rodikliais:
Rezultatai |
Kuriantys teigiamą pokytį visuomenei |
Rodiklis |
R1. Aktualumo indeksas |
Apibūdinimas |
Rodiklis skirtas įvertinti atliekamų auditų ir vertinimų aktualumą, reagavimą į besikeičiančią situaciją, gebėjimą apimti aktualiausias viešojo sektoriaus ir visuomenės temas. |
Matavimo periodiškumas |
Du kartus per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Sudedamosios dalys: atsižvelgimas į VK nustatytas prioritetines sritis, temų rizikos reikšmingumas ir svarba (sąsajas su strateginiais ir ilgalaikio planavimo dokumentais), audituojamų subjektų vertinimas, rezultatų pateikimas planuotu laiku. |
Rodiklis |
R2. Valstybės kontrolės veiklos ir jos vykdomų auditų poveikis (įvykusių pokyčių dalis) |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti teigiamus pokyčius viešajame sektoriuje ir jų teigiamą įtaką visuomenės gerovei, pasiektus vykdant Valstybės kontrolės veiklą. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per mėnesį |
Rodiklio apskaičiavimas |
Apskaičiuojama procentinė įvykusių ir iš dalies įvykusių pokyčių dalis nuo bendro numatytų pokyčių skaičiaus |
Rodiklis |
R3. Veiklos kokybės indeksas |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti vykdomos veiklos kokybę, atitiktį reikalavimams ir suinteresuotų šalių lūkesčiams. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Sudedamosios dalys:
|
Rodiklis |
R4. Atliekamų auditų ir vertinimų trukmė |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti pateikiamų rezultatų savalaikiškumą. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per mėnesį |
Rodiklio apskaičiavimas |
Apskaičiuojama vidutinė trukmė pagal kalendoriniais metais baigtų veiklos ir atitikties auditų bei vertinimų faktinę trukmę mėnesiais. |
|
|
Veikla |
Rodanti pažangų organizacijos valdymo pavyzdį |
Rodiklis |
V1. Procesinio valdymo institucijoje branda |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti procesų gebėjimą užtikrinti institucijos tikslų pasiekimą. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Sudedamosios dalys: procesų sąsaja su strategija; valdymas; modelis; pokyčių valdymas; veikimas; gerinimas; įrankiai ir technologijos. |
Rodiklis |
V2. Skaitmeninė branda |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti institucijos gebėjimą pažangiai panaudoti duomenis ir informaciją. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Standartizuotas vertinimas pagal sudedamąsias dalis: skaitmeninė strategija ir investicijos, skaitmeninis/kompiuterinis raštingumas, į žmogų orientuota skaitmenizacija, duomenų valdymas ir saugumas, sąveikavimas, žalioji skaitmenizacija |
Rodiklis |
V3. Pasitenkinimas darbo sąlygomis |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti darbuotojų pasitenkinimą psichologinėmis, socialinėmis, technologinėmis ir fizinėmis darbo sąlygomis, įskaitant lygių galimybių užtikrinimą. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Sudedamosios dalys: darbuotojų įsitraukimo indeksas, naudotojų lūkesčių patenkinimas (IT), fizinių darbo sąlygų įvertinimas |
|
|
Komanda |
Rodanti pažangų organizacijos valdymo pavyzdį |
Rodiklis |
K1. Kompetencijų indeksas |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti institucijos darbuotojų žinias, gebėjimus ir vertybines nuostatas, reikalingus uždaviniams įgyvendinti ir atsižvelgiant į vykdomus pokyčius. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per metus |
Rodiklio apskaičiavimas |
Rodiklis neskaičiuojamas |
Rodiklis |
K2. Ekspertiškumo balas |
Tikslas |
Rodiklis skirtas įvertinti institucijos aktyvų atstovavimą kitose Lietuvos ir kitų šalių institucijose, organizacijose teikiant nuomones, ekspertinius vertinimus. |
Matavimo periodiškumas |
Kartą per ketvirtį |
Rodiklio apskaičiavimas |
Sudedamosios dalys: komunikacija Lietuvoje, tarptautinė ir vidinė komunikacija. |
Strategija parengta atsižvelgiant į atliktus tarptautinių išorės ekspertų vertinimus, savianalizių rezultatus ir principus, įvardytus tarptautinės aukščiausiųjų audito institucijų organizacijos INTOSAI profesiniuose nutarimuose ir Europos Sąjungos nepriklausomų fiskalinių institucijų tinklo patvirtintuose nepriklausomų fiskalinių institucijų standartuose.