Korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonės ir jų įgyvendinimas
Korupcijos prevencijos tikslas – siekti, kad viešojo sektoriaus institucijų ir įstaigų veikla būtų nešališka ir skaidri. Aukščiausioji audito institucija Valstybės kontrolė puoselėja nepriekaištingą reputaciją, siekia didinti visuomenės pasitikėjimą ja ir visu viešuoju sektoriumi bei suteiktų įgaliojimų ribose užkirsti kelią bet kokioms korupcijos apraiškoms.
Korupcijos prevencijos uždaviniai Valstybės kontrolėje yra užtikrinami, įgyvendinant Valstybės kontrolės antikorupcinio elgesio taisyklėse, Valstybės kontrolės darbuotojų etikos kodekse ir kituose teisės aktuose nustatytas korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemones.
- Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymas
- Valstybės kontrolės antikorupcinio elgesio taisyklės
- Valstybės kontrolės darbuotojų etikos kodeksas
- Darbuotojų tolerancijos korupcijai nustatymo tyrimo rezultatai:
Korupcijos pasireiškimo tikimybė
Vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymo 10 straipsniu, viešojo sektoriaus subjektas, valdydamas korupcijos riziką, savo nuožiūra gali atlikti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą konkrečioje savo veiklos srityje.
Iki naujos redakcijos Korupcijos prevencijos įstatymo įsigaliojimo (2022 m. sausio 1 d.), atliekant Valstybės kontrolės veiklos sričių vertinimus pagal Korupcijos prevencijos įstatyme apibrėžtus kriterijus, nenustatyta, kad organizuojant, atliekant nepriklausomą valstybinį auditą ar vykdant biudžeto politikos kontrolės institucijos funkcijas bei valstybinio audito palaikymo ir aptarnavimo procesus, egzistuotų reali didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė:
Data |
Pavadinimas |
Ataskaita |
Siūlymų įgyvendinimas |
2021-09-30 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
||
2020-09-29 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
||
2019-09-30 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
||
2018-09-24 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
|
|
2017-09-29 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
|
|
2016-09-30 |
Korupcijos pasireiškimo tikimybės ataskaita ir išvada |
|
Atsparumo korupcijai lygio nustatymas
Vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymo 12 straipsniu, nustatant atsparumo korupcijai lygį vertinama, kiek ir kokių korupcijai atsparios aplinkos kūrimo priemonių yra įdiegta viešojo sektoriaus subjekte, šių priemonių diegimo kokybė ir praktinis pritaikomumas bei jas taikant pasiekti rezultatai. Pagal šiuos kriterijus yra apskaičiuojamas viešojo sektoriaus subjekto atsparumo korupcijai lygis, kuris pagal nustatytą skalę gali būti vertinamas nuo labai žemo iki labai aukšto.
Valstybės kontrolėje atsparumo korupcijai lygis bus nustatytas pagal atsparumo korupcijai lygio nustatymo metodiką, kai ją patvirtins Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Korupcijos rizikos analizė
Specialiųjų tyrimų tarnyba Valstybės kontrolėje korupcijos rizikos nevertino ir tokių vertinimų poreikio nenustatė.
Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimas
Valstybės kontrolėje norminių teisės aktų ir jų projektų antikorupcinis vertinimas atliekamas tuo atveju, jei rengiamu teisės aktu numatoma reguliuoti Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytus visuomeninius santykius arba, teisės akto projekto rengėjo nuomone, rengiamu teisės aktu numatomas teisinis reguliavimas gal kelti korupcijos riziką.
Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 243 „Dėl teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių patvirtinimo“ ir valstybės kontrolieriaus 2021 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. VE-105 „Dėl Valstybės kontrolės teisėkūros aprašo patvirtinimo“, atlieka Valstybės kontrolės Teisėtumo užtikrinimo departamento darbuotojai.
Personalo patikimumas
Asmenis į pareigas priimančio vadovo pareiga yra užtikrinti, kad į pareigas būtų priimti ir tas pareigas eitų tik nepriekaištingos reputacijos reikalavimus atitinkantys asmenys. Atsižvelgiant į tai, ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 17 str. nuostatomis, institucijos ar įstaigos vadovas prieš asmenį skirdamas į atitinkamas pareigas privalo kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT), kad ji surinktų ir pateiktų institucijos ar įstaigos vadovui atitinkamą informaciją apie asmenį.
Į pareigas asmuo gali būti paskirtas tik gavus ir įvertinus informaciją iš STT.
Valstybės kontrolė, prieš asmenis priimdama arba perkeldama į pareigas, kreipiasi į STT dėl informacijos apie asmenį surinkimo dėl visų pareigybių institucijoje (išskyrus vairuotojo, komendanto ir kiemsargio).
Korupcinio pobūdžio teisės aktų pažeidimai
Korupcinio pobūdžio teisės pažeidimas – administracinis nusižengimas, darbo pareigų pažeidimas ar tarnybinis nusižengimas, padaromas piktnaudžiaujant įgaliojimais ir tiesiogiai ar netiesiogiai siekiant naudos sau ar kitam asmeniui, taip pat korupcinio pobūdžio nusikalstama veika.
Valstybės kontrolė savo veikloje ir jos darbuotojai siekia užtikrinti nepakantumo korupcijai politikos principo įgyvendinimą. Valstybės kontrolės darbuotojai laikosi Antikorupcinio elgesio taisyklių ir Darbuotojų etikos kodekso, tiek atliekant savo pareigas darbo metu, tiek veikiant ne darbo metu, elgiasi taip, kad būtų išvengta situacijų, kurios gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą, ar veiklos, nesuderinamos su viešuoju interesu, kuria siekiama neteisėtos naudos sau ar savo artimiesiems, ar sudaromos sąlygos kitiems asmenims turėti naudos.
Vadovų asmeninis pavyzdys yra esminis nepakantumo korupcijai kultūros formavimo Valstybės kontrolėje veiksnys. Savo elgesiu rodydami pavyzdį pavaldiems darbuotojams užtikrina, kad jiems priskirtose veiklos srityse vykdoma veikla būtų sąžininga ir skaidri.
- Valstybės kontrolėje per paskutinius trejus metus nėra nustatytų korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų.
Pranešimas apie korupciją
Korupcija – viena iš nacionalinių grėsmių valstybei ir vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, sąžiningą konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, valstybės ar savivaldybių įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei.
- Apie žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką privaloma pranešti Specialiųjų tyrimų tarnybai, Generalinei prokuratūrai ar kitai ikiteisminio tyrimo įstaigai.
- Visą parą galite kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą: telefonu (+370 5) 266 3333 arba
elektroniniu paštu [email protected] arba užpildydami atitinkamą pranešimo formą - Jeigu norite pranešti apie korupcijos apraiškas Valstybės kontrolėje, informaciją prašome siųsti el. pašto adresu [email protected] Jeigu pageidaujate sužinoti apie informacijos nagrinėjimo rezultatus, nepamirškite apie tai pažymėti ir nurodyti savo kontaktus. Informaciją nagrinėjantys darbuotojai galės su Jumis susisiekti ir prireikus patikslinti įvykio aplinkybes.
- Valstybės kontrolės vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu (jei norite gauti pranešėjo statusą). Daugiau informacijos rasite ČIA
PRIMENAME, kad Lietuvos Respublikos įstatymai draudžia šmeižti ar melagingai kaltinti kitą asmenį nusikaltimo padarymu. Už tokius veiksmus numatyta baudžiamoji atsakomybė Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 236 straipsnyje.
Padalinys ar asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją
Gediminas Švetkauskas, Atitikties pareigūnas
Kontaktiniai duomenys: mob. +370 608 92 619, [email protected]
Dovanų politika
Elgesys su dovanomis
- Mes nepriimame jokių dovanų ar paslaugų, kurios neatitinka tarptautinio protokolo, tradicijų, nėra skirtos reprezentacijai ar yra nepriimtinos pagal Antikorupcinio elgesio taisykles. Vertiname skaidrų bendradarbiavimą, todėl Jūsų padėka nuoširdžiais žodžiais ar šypsena Valstybės kontrolės darbuotojams – geriausia dovana.
- Registruojame gautas dovanas, reprezentacijai skirtas dovanas, pagal tarptautinį protokolą ir tradicijas gautas dovanas viešame Dovanų registre.
- Grąžiname dovanos teikėjui iš jo gautas dovanas, kurios neatitinka taikomos dovanų politikos.
- Daugiau informacijos apie Valstybės kontrolėje taikomą dovanų priėmimo, apskaitos ir saugojimo tvarką rasite ČIA.
Dovanų registro duomenys
Kita aktuali informacija
Valstybės kontrolės strategija, valstybinio audito programos, pasiūlymai ir iniciatyvos korupcijos prevencijai vykdyti
Institucijos metinis veiklos planas sudaromas taip, kad būtų įgyvendintos visos įstatymais ir kitais teisės aktais Valstybės kontrolei pavestos funkcijos bei apimtos rizikingiausios viešojo sektoriaus veiklos sritys.
Viešojo sektoriaus tam tikrų sričių stebėsena, informacijos rinkimas, kaupimas ir analizė atliekama nuolatos, tai daro tam tikri valstybiniai auditoriai. Sudarant institucijos metinį veiklos planą atliekama Seimo komitetų, viešojo sektoriaus institucijų ir nevyriausybinių organizacijų apklausa, prašoma pateikti valstybės valdymo problemas, kurias sprendžiant būtų galima prisidėti prie efektyvesnio, rezultatyvesnio ir teisėto valstybės turto ir finansų valdymo. Identifikuotos viešojo sektoriaus valdymo problemos vertinamos ir reitinguojamos atsižvelgiant į jų svarbą valstybės strateginių tikslų ir rodiklių pasiekimui, įvertinant rizikos mastą valdomų lėšų ir turto dydžiu, rizikos aktualumą ir galimybę ją išnagrinėti, pasitelkus profesinį vertinimą. Atrenkant konkrečias temas, pagal kurias bus atliekami valstybiniai auditai, ypač daug dėmesio skiriama audito temoms, kurios aktualios didesnei visuomenės daliai ir yra susijusios su sisteminėmis viešojo sektoriaus problemomis.
Bendradarbiavimas su kitomis institucijomis korupcijos prevencijos srityje
Valstybės kontrolė, nustačiusi esminių pažeidimų, praneša Seimui, Vyriausybei, teisėsaugos ar kitoms viešojo administravimo institucijoms ir įstaigoms ir (ar) imasi kitų prevencinių priemonių (Valstybės kontrolės įstatymo 17 str. 1 d.).
Valstybės kontrolė yra pasirašiusi bendradarbiavimo susitarimus su trimis teisėsaugos institucijomis:
- Lietuvos Respublikos generaline prokuratūra;
- Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba;
- Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos.
Pagrindiniai Valstybės kontrolės bendradarbiavimo su teisėsaugos institucijomis tikslai korupcijos prevencijos srityje yra:
- prisidėti prie viešojo valdymo tobulinimo;
- sustiprinti bei sunorminti profesinį bendradarbiavimą institucijų veikloje;
- teikti galimą ir prieinamą tarpusavio pagalbą atliekant valstybinį auditą, vykdant biudžeto politikos kontrolę, korupcijos prevenciją, atskleidžiant ir tiriant korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, taip pat nustatant užsienio pareigūnų papirkimo atvejus sudarant tarptautinius verslo sandorius;
- plėtoti bendradarbiavimą kitose veiklos srityse pagal institucijų kompetencijas.
Įgyvendindama bendradarbiavimo su teisėsaugos institucijomis tikslus, Valstybės kontrolė:
- informuoja teisėsaugos institucijas apie institucijos veiklos rezultatus, susijusius su jų veikla ir valstybės dalyvavimu kitose strateginės partnerystės, narystės tarptautinėse organizacijose ir bendradarbiavimo iniciatyvose, ir nedelsiant praneša apie institucijos veiklos metu pastebėtus įtarimus dėl galimų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų, taip pat dėl galimo užsienio pareigūnų papirkimo sudarant tarptautinius verslo sandorius;
- siekia, kad institucijos veiklos metu surinkta informacija galėtų būti panaudota kaip duomenys, patvirtinantys ar paneigiantys nustatytus faktus ir (ar) įtarimus dėl galimai padarytų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų;
- teikia teisėsaugos institucijoms turimą informaciją apie institucijos veiklos metu pastebėtas teisinio reguliavimo spragas, jei jos gali sudaryti ar galbūt sudaro sąlygas korupcijai pasireikšti.