2025-03-27
[I dalis] – vaikai ir jaunuoliai
Prognozės – sudėtingas dalykas, ypač šiuo nenuspėjamu ir neapibrėžtu laikotarpiu. Sunku prognozuoti, kas bus rytoj, po savaitės, po mėnesio ar po metų, o ką jau kalbėti apie 2050 metus.
Tačiau demografiniai procesai yra lėtai kintantys reiškiniai, jų dinamiką ateinančiais dešimtmečiais didele dalimi lemia jau susiformavusi gyventojų struktūra. Spartų Lietuvos visuomenės senėjimą rodo nuo 1990 iki 2024-ųjų nuo 32 iki 44 metų pakilusi amžiaus mediana.
AUTORIUS
Mindaugas Macijauskas
Valstybės kontrolierius
el. p. [email protected]
Nuo nepriklausomybės pradžios gyventojų skaičius sumažėjo beveik 22 proc., darbingo amžiaus gyventojų sumažėjo 24 proc., o senyvo amžiaus žmonių skaičius padidėjo.
Reikšmingo gyventojų skaičiaus augimo ateityje sunku tikėtis ne tik dėl žemo gimstamumo (vaikų skaičius, tenkantis vienai reproduktyvaus amžiaus moteriai, 2023 m. sumažėjo iki 1,18), bet ir sumažėjusio reproduktyvaus amžiaus (15–49 m. amžiaus) moterų skaičiaus.
Nors projektuojama, kad grynoji migracija ilguoju laikotarpiu išliks teigiama, Lietuvos populiacija mažės ir 2050 m. gali siekti apie 2,6 mln. gyventojų, t. y. 300 tūkst. mažiau nei dabar.
Šiandien Lietuvoje yra 377 tūkst. 7–19 amžiaus vaikų ir jaunuolių. 2024 m. šalyje veikė 915 bendrojo ugdymo mokyklų, jose mokėsi 348 tūkst. mokinių.
Jau po 8 metų (2033 m.) jų skaičius sumažės 56 tūkst., 2040 m. – 102 tūkst., o 2050 m. liks tik – 224 tūkst. t. y. 40 proc. mažiau, nei 2025 m.
Nuosekliai mažėjant mokinių skaičiui, būsime priversti dar sparčiau ir drastiškiau peržiūrėti mokyklų tinklą — ieškoti alternatyvių ugdymo formų siekiant užtikrinant kokybišką ugdymą. Jau dabar turime spręsti, ką daryti su mokyklų pastatais, juos parduoti, ar keisti paskirtį.
Mažėjant mokinių skaičiui, atsiras galimybė skirti daugiau dėmesio kiekvienam mokiniui. Individualizuotas ugdymas, atsižvelgiant į mokinių poreikius ir gebėjimus, galėtų būti prioritetinė kryptis.
Skaitmenizavimas ir nuotolinis ugdymas be abejonės taps svarbiu veiksniu, todėl turime investuoti į skaitmeninę infrastruktūrą, mokytojų skaitmeninius įgūdžius ir kokybišką nuotolinio ugdymo turinį.
Dirbtinis intelektas ir jo taikymas ugdymo procese, taip pat turės įtakos ugdymo procesui, tiek pritaikant ugdymosi turinį individualiems poreikiams, tiek padarant jį patrauklesnį. Tai vyksta jau dabar, todėl turime sudaryti sąlygas mokytojams ir mokiniams įgyti reikalingas kompetencijas, kad jie galėtų efektyviai naudotis dirbtinio intelekto įrankiais, skatinti kūrybiškumą ir kritinį mąstymą bei užtikrinti atsakingą ir etišką šių technologijų taikymą ugdymo procese.
UNESCO tarptautinių švietimo ekspertų parengtoje ataskaitoje „Reimagining our futures together – a new social contract for education“ akcentuojama, kad švietimas turėtų vystytis šiomis kryptimis:
- Bendradarbiavimas ir solidarumas: skatinti bendruomeniškumą, socialinį teisingumą ir įtrauktį, siekiant kurti darnią visuomenę.
- Aplinkos tvarumas: integruoti ekologinį švietimą, ugdyti atsakomybę už aplinką ir spręsti klimato kaitos problemas.
- Technologijų integracija: naudoti skaitmenines priemones mokymo procese, bet kartu užtikrinti, kad technologijos stiprintų humanistines vertybes ir kritinį mąstymą.
- Mokymasis visą gyvenimą: kurti sistemas, kurios skatintų nuolatinį mokymąsi, prisitaikymą prie kintančios darbo rinkos ir asmeninį tobulėjimą.
- Pedagogikos transformacija: pereiti nuo tradicinio žinių perteikimo prie kūrybiško ir kritinio mąstymo ugdymo, akcentuojant patirtinį mokymąsi ir problemų sprendimą.
Ateities prognozės kelia rimtų iššūkių, tačiau jos suteikia ir galimybių iš anksto pasiruošti neišvengiamiems pokyčiams. Tam, kad Lietuvos švietimo sistema išliktų tvari ir užtikrintų kokybišką ugdymą mažėjančio mokinių skaičiaus sąlygomis, būtina jau dabar imtis drąsių sprendimų.
Tik atsakingas ir į ateitį orientuotas požiūris leis sukurti švietimo sistemą, pasirengusią ne tik prisitaikyti prie kintančių demografinių realijų, bet ir tapti pavyzdžiu kitoms šalims, kaip ugdyti kūrybingas, kritiškai mąstančias ir socialiai atsakingas ateities kartas.